Кога кървят венците ни?

Кървенето на венците е проблем, който често тревожи пациентите. Той може да се прояви по време на четкане на зъбите, хранене или спонтанно. Придружен е от зачервяване, подуване и дискомфорт, но често не е свързан с болка.

Ето защо пациентите не винаги се обръщат към своя стоматолог или специалист пародонтолог. Кървенето се дължи на вазодилатация (разширяване) на кръвоносните съдове в следствие на възпалението. То се предизвиква основно от бактериалната плака натрупана и неотстранена от зъбните повърхности. Когато пациентът среща затруднения в почистването, нейната патогенност расте и води до усложняване на пародонталното здраве.

Когато възпалението засяга само гингивата (венеца) се касае за т. н. гингивит. Той е напълно обратим при своевременно, адекватно лечение-включва професионална орална хигиена и насоки в правилното провеждане на добро почистване на зъбите. Когато плаката се натрупа и минерализира по зъбната повърхност се образува зъбен камък. Неговата патогенност не е голяма, но той служи като мост за провеждане на плаката в по-дълбоките слоеве на пародонта.

Така след неглижиране на гингивита възпалението може да премине в пародонтит. При него освен гингивата се засяга целият зъбодържащ апарат. При този етап заболяването вече е необратимо. Резорбцията на алвеоларната кост биват вертикална и хоризонтална. При вертикални костни дефекти диагностицирани навреме могат да бъдат хирургично регенерирани. За тази цел се ползват синтетични или естествени (от животински или човешки произход) костозаместители. Когато костта е резорбирана (стопена) хоризонтално, хирургичните интервенции за регенерация не са приложими. И в двата случая най-важно значение има инициалната терапия и поддържащите посещения.

Специалистите в тази област се наричат пародонтолози. Тази специалност е сравнително нова в България, но от голямо значение за дългосрочното поддържане на пародонтално компрометирани пациенти.

Забележка:

Този материал не е медицинска литература и не замества консултациите със специалист. Журналистическият текст има за цел да провокира въпроси от здравно естество и препоръчва да се обръщате винаги към медицинско лице за съвет!