Кога кървят венците ни?!?

Кървенето на венците е проблем, който често тревожи пациентите. Той може да се прояви по време на четкане на зъбите, хранене или спонтанно. Придружен е от зачервяване, подуване и дискомфорт, но често не е свързан с болка.

Ето защо пациентите не винаги се обръщат към своя стоматолог или специалист – пародонтолог. Кървенето се дължи на вазодилатация (разширяване) на кръвоносните съдове в следствие на възпалението. То се предизвиква основно от бактериалната плака, натрупана и неотстранена от зъбните повърхности. Когато пациентът среща затруднения в почистването, патогенността на плаката расте и води до усложняване на пародонталното здраве.

Когато възпалението засяга само гингивата (венеца) се касае за т.н. гингивит. Той е напълно обратим при своевременно, адекватно лечение – включва професионална орална хигиена и насоки за правилното поддръжка и добро почистване на зъбите. Когато плаката се натрупа и минерализира по зъбната повърхност се образува зъбен камък. Неговата патогенност не е голяма, но той служи като мост за провеждане на плаката в по-дълбоките слоеве на пародонта. Така след неглижиране на гингивита възпалението може да премине в пародонтит. При него, освен гингивата се засяга целият зъбодържащ апарат. При този етап заболяването вече е необратимо. Резорбцията на алвеоларната кост бива вертикална и хоризонтална.

Вертикални костни дефекти, диагностицирани навреме могат да бъдат хирургично регенерирани. За тази цел се ползват синтетични или естествени (от животински или човешки произход) костозаместители,растежни фактори. Когато костта е резорбирана (стопена) хоризонтално, хирургичните интервенции за регенерация не са приложими.

Пародонталните заболявания засягат около 60 % от популацията  в световен мащаб. Те са и основна причина за загубата на зъби при хора на средна възраст. Етиологията на пародонтита е мултифакториално – наличието на микробни агенти е задължително, но само това не винаги води до развитие на заболяването. То зависи и от допълнителни фактори като спецефичния имунен отговор на организма, токсична експозиция, правилно хранене, наличие на стрес, тютюнопушене, злоупотреби, наследственост, диабет, хормонален дисбаланс и други.

Забележка:

Този материал не е медицинска литература и не замества консултациите със специалист. Журналистическият текст има за цел да провокира въпроси от здравно естество и препоръчва да се обръщате винаги към медицинско лице за съвет!